Beth zažila prvú lásku ako z románov. A keď skončila, ostalo jej srdce v troskách a nakoniec ho poskladal až ďalší muž. Lenže prvá láska v sebe nesie čosi neopakovateľné a po rokoch to zisťuje aj Beth. Hoci v podstate spokojná so svojím životom premýšľa o tom, aké by to bolo, ak by to pred rokmi dopadlo inak. No každé rozhodnutie má svoje následky a niektoré sú horkejšie ako iné...
Britská spis...
Beth zažila prvú lásku ako z románov. A keď skončila, ostalo jej srdce v troskách a nakoniec ho poskladal až ďalší muž. Lenže prvá láska v sebe nesie čosi neopakovateľné a po rokoch to zisťuje aj Beth. Hoci v podstate spokojná so svojím životom premýšľa o tom, aké by to bolo, ak by to pred rokmi dopadlo inak. No každé rozhodnutie má svoje následky a niektoré sú horkejšie ako iné...
Britská spisovateľka Clara Leslie Hall do literatúry vstúpila s dvomi trilermi a o niekoľko rokov neskôr na ne nadviazala historickým románom. V ňom čitateľom predstavuje Beth, mladú ženu zmietanú pochybnosťami a nezodpovedanými otázkami. Tie sa týkajú jej životných rozhodnutí a najmä milostného života. O to intenzívnejšie, keď sa dozvie, že jej prvá láska síce skončila, no aj po rokoch po nej ostalo dostatok iskier. No a stačí fúknuť a mohli by sa ihneď rozhorieť.
Tematika milostných trojuholníkov je obľúbená a pomerne frekventovaná. Čitatelia tak majú pocit, že zároveň nemôže ponúknuť nič nové. V zásade to platí aj o tejto knihe. Jedna žena, dvaja muži, spoločná minulosť a niekedy aj spoločné tajomstvo. Takže až klasické kulisy, ktoré sa autorka rozhodla spracovať čo možno najneklasickejšie.
Prvým zaujímavým prvkom je pritom už samotné prostredie. Dej sa odohráva v šesťdesiatych rokoch v Anglicku. Na malebnom vidieku, kde ľudia žijú svoje fádne, vopred naplánované životy a len málokedy snívajú o niečom väčšom. Beth je však dcérou akademikov a túži po veľkoleposti literatúry. Doba ju však v istom zmysle zväzuje, no trochu iným spôsobom, než by sa mohlo zdať.
„Život by sa mal žiť intenzívne.
Pamätaj si ten môj
Ako plný svetla a obdivuhodnej krásy.
Svet, v ktorom sme žili a milovali“
V tomto bode je najväčšia škoda, že ide predovšetkým o romantický príbeh. Hall sa teda venuje vzťahovej stránke rozprávania a pre dokreslenie doby alebo jej verné zobrazenie jej neostáva priveľa priestoru. Takže kulisa, akokoľvek zaujímavá môže byť, ostane skôr nevyužitá. Nehovoriac o tom, že autorkine postavy premýšľajú na svoju dobu až príliš moderne. Hlavne čo sa týka milostných pletiek mladých nevydaných, školoupovinných dievčat na konci päťdesiatych rokov. Autorka síce čosi medzi riadkami naznačuje (a v závere tomu venuje jednu rozsiahlejšiu scénu), ale v zásade ostávajú šesťdesiate roky skôr len číselným údajom v úvode niektorých kapitol.
Tieto letopočty ale neskôr slúžia na lepšiu orientáciu v deji. Autorka totiž príbeh svojich postáv nerozprávala lineárne. Preskakovala v čase, aby rozvinula vedľajšie ukončené zápletky. Takže ich mohla opisovať ako niečo, čo sa práve odohráva. Nie ako čosi, čo postavy reprodukujú v rozhovoroch. Čo je takisto prvok, vďaka ktorému sa tento príbeh môže o niečo odlišovať. Navyše autorka ukázala, že je pomerne skúsenou pisateľkou. Pretože dokázala zhodnotiť, ktoré informácie čitateľ v daný okamih potrebuje. Nehovoriac o tom, že sa jej vďaka striedaniu línií darilo gradovať aj napätie.
Čitateľ teda od začiatku vedel, že to všetko skončí na súde. Ale zároveň je nútený čítať až do konca, aby zistil, z akého dôvody tam postavy skončili. Takéto preskakovanie navyše zabezpečilo veľmi svižné tempo. Takže príbeh, ktorý spracoval úsek takmer dvadsiatich rokov, pôsobil skôr ako šprint než ako cezpoľný beh. Výborné pre udržanie čitateľovej pozornosti. O čosi menej výborné pre prehĺbenie emocionálneho zážitku. A ten je pri spracovaní takýchto náročných tém kľúčový.
Kniha Zlomená krajina ponúka ďalšie spracovanie milostného trojuholníka. Autorka vedela, že prichádza s pomerne fádnym námetom, preto sa rozhodla ozvláštniť ho. Najskôr kulisami šesťdesiatych rokov, neskôr aj spracovaním. Dejovo preskakovala z minulosti do príbehovej súčasnosti. Vďaka tomu bolo rozprávanie na jednej strane svižné a na druhej napínavé. Nepriamym dôsledkom tohto preskakovania bola občasná emocionálna plochosť. Platí teda, že ide o výborný triler, ale o niečo slabší román.